مقايسه بين سيستم هاي عامل اندرويد و iOS به همراه معايب و مزاياي هر كدام
نوشته شده توسط : بهروز اسدی

مقايسه بين سيستم هاي عامل اندرويد و iOS به همراه معايب و مزاياي هر كدام

سيستم عامل موبايل نوعي سيستم ‌عامل است كه مخصوص دستگاه هاي قابل حمل از جمله تبلت، تلفن هوشمند و ... مي‌باشد و كنترل اين نوع دستگاه ها را بر عهده دارد. طراحياپليكيشن هاي موبايلانجام شده با كمك سيستم عامل موبايل باعث اجراياپليكيشن هاي موبايلمي شود.
به طور كلي سيستم‌ عامل نرم‌افزاري است كه مديريت منابع رايانه را به عهده دارد و زمينه اي را فراهم مي‌كند كه نرم‌افزار هاي كاربردي اجرا شده و بتوان از خدمات آن استفاده كرد. سيستم‌ عامل جز ضروري‌ترين نرم‌افزارهاي يك سيستم كامپيوتري است. سيستم عامل موبايل نوعي سيستم ‌عامل است كه مخصوص دستگاه هاي قابل حمل از جمله تبلت، تلفن هوشمند و ... مي‌باشد و كنترل اين نوع دستگاه ها را بر عهده دارد.طراحي اپليكيشن موبايلانجام شده تنها با كمك سيستم عامل موبايل، باعث اجراياپليكيشن هاي موبايلمي شود.
اين نرم‌افزار در اصل شبيه به سيستم ‌عامل مايكروسافت ويندوز، لينوكس يا مك او اس ده مي باشد كه كنترل يك رايانه روميزي يا لپ‌تاپ را بر عهده دارند. با اين حال، آنها در حال حاضر تا حدود زيادي ساده ترند، و بيشتر با نسخه هايي كه امكان كار ارتباط با امواج بي سيم با پهناي باند بالا را دارند ساخته شده اند يا همچنين قابليت اتصال به شبكه محلي را دارند.
انواع سيستم عامل ها:
 
:Android
واژه اندرويد به معناي روبات كوچك و شبه انساني است كه به وسيله كامپيوتر كنترل مي شود و مي توان در فارسي واژه شبيه انسان را براي آن برگزيد. اندرويد بر پايه هسته لينوكس ساخته شده است. رابط كاربري سيستم عامل اندرويد و بيشتر برنامه هاي آن با زبان جاوا و پايتون نوشته شده است. ابزارهاي مختلف آن به راحتي براي كاربران قابل دسترس است و توسط گوگل حمايت مي شود. اين سيستم عامل از فرمت هاي مختلف فايل هاي مولتي مديا مانند MPEG-4، H.264، MP3 ،AAC، GIF، JPEG، PNG، AMR و از تمامي شبكه هاي ارتباطي مورد نياز كاربران موبايل مانند GSM/EDGE، CDMA، EV-DO، UMTS، بلوتوث و wifi پشتيباني مي كند.
موبايل هاي مجهز به سيستم عامل اندرويد، از تمامي سخت افزارهاي رايج مانند GPS و دوربين هاي با كيفيت بالا پشتيباني كرده و ازنرم‌افزار SQLite براي ذخيره و مديريت داده ها استفاده مي كند. اندرويد هم چنين از HTML5 پشتيباني مي كند و توسعه برنامه هاي كاربردي در آن به راحتي انجام پذير است.
ليست چند برند دستگاه ساپورت كننده اندرويد:
برند :SONY شامل سري هاي مختلف گوشي هاي Xperia
برند :Nexus شامل سري هاي مختلف گوشي هاي Google Pixel و نكسوس
برند :LG شامل سري هاي مختلف گوشي هاي ال جي از جمله: Stylus 2، سري G، V10 و X match
برند :htc شامل سري هاي مختلف گوشي هاي اچ تي سي از جمله: سري 10، سري One، سري Desire و Butterfly
برند :SAMSUNG شامل سري هاي مختلف گوشي هاي سامسونگ از جمله: سري Galaxy
برند :HUAWEI شامل سري هاي مختلف گوشي هاي هواوي از جمله: سري هاي Honor،Nova ، G، P، Honorو ...
برند :MOTOROLA شامل سري هاي مختلف گوشي هاي موتورولا از جمله: سري هاي Moto و Droid
برند :ASUS شامل سري هاي مختلف گوشي هاي ايسوس از جمله: سري هاي Zenpad و Zenfone
برند :NOKIA شامل سري هاي مختلف گوشي هاي نوكيا از جمله: Nokia 3
:iOS
آي او اس سيستم عامل انحصاري محصولات اپل است كه براي اولين بار در سال ۲۰۰۷ به همراه آيفون ارائه شد. اين سيستم عامل از مرورگر سافاري براي جستجو در وب و از برنامهٔ Files براي مديريت فايل ها، دفترچهٔ تلفن، پخش فرمت هاي صوتي و تصويري و اجراي اپليكيشن ها استفاده مي كند. شركت اپل در سال ۲۰۰۸، اپ استور را راه اندازي كرد كه با استقبال بسيار خوبي از سوي كاربران رو به رو شد.
اپل تا حدودي توانسته است با ارائه آخرين نسخه iOS، رقباي سرسخت خود را ساكت كند. اجراي برنامه هاي اصلي و جانبي موبايل با صدا، ارسال پيامك بعد از رد تماس، خواندن صفحات وب به صورت آفلاين و ايجاد نقشه هاي سه بعدي، بخشي از تلاش اپل براي اين ارائه بي كم ‌و كاست آخرين آپديت سيستم عامل خود است. يكي از ويژگي هاي مهم iOS، منحصربه‌فرد بودن آن است. علاوه بر اين كه خود سيستم عامل در انحصار محصولات اپل است، برنامه هاي آن صرفاً براي iOS و ARM نوشته مي شوند.
ليست دستگاه هاي ساپورت كننده iOS:
آيفون، آي پاد و آي پد
مزاياي كلي گوشي هاي اندرويد:
قيمت مناسب گوشي ها و امكان انتخاب تعداد برند هاي زياد.
تغيير تم ( Theme) گوشي به آساني.
بهره بردن از حافظه SD.
معايب كلي گوشي هاي اندرويد:
افزايش سرعت تخليه باتري.
پايين آمدن حريم خصوصي در صورت دانلود فايل ها از منابع نامشخص. (غير بازار اصلي )
Root شدن اين سيستم كه باعث خارج شدن گوشي از گارانتي مي شود.
مزاياي كلي گوشي هاي iOS:
هماهنگي كامل سخت افزار و نرم افزار (چون سيستم عامل نصب شده روي آن، دقيقا براي همين سخت افزار طراحي شده است. )
به روز رساني منظم تر
حداقل بودن خطاهاي سيستم عامل.
معايب كلي گوشي هاي iOS:
نقل و انتقال فايل‌ از روي گوشي به كامپيوتر به راحتي انجام نمي شود.
بلوتوثِ دستگاه هاي داري سيستم عامل iOS تنها با هم مي توانند در تبادل باشند و نه سيستم هاي ديگر.
نداشتن قابليت اضافه كردن حافظه SD
مقايسه iOS و اندرويد:
iOS بر خلاف اندرويداپليكيشن هاي موبايلرا به صورت بومي Native اجرا مي‌كند، اما اندرويد اپ ها را در بستر نرم افزاري Framework به اجرا در مي‌آورد. اجراياپليكيشن هاي موبايلبه صورت اجرا در بستر نرم افزاري ميزان مصرف منابع سخت افزاري را بالا مي‌برد. شايد به همين دليل است كه عمر باطري اندرويدها كمتر از iOS است. در مجموع در زمينه بهينه بودن سيستم عامل در مصرف انرژي و به كارگيري و مديريت منابع سخت افزاري به نظر مي‌رسد iOS برنده مقايسه است. جنبه ديگري كه به آن توجه مي‌كنيم رابط كاربري يا همان GUI است. اندرويد رابط كاربري با گزينه‌هايي بيشتر را فراهم مي‌كند كه براي كاربران عادي مشكل ساز است اما حرفه‌اي‌ها مي‌پسندند ولي رابط كاربري iOS زيبا و ساده است.
اندرويد در زمينه پردازش سطح پايين در قياس با iOS تا حد زيادي عقب‌تر است و جاي بهينه سازي بسيار بالايي دارد. اگر ظاهر سيستم عامل براي شما مهم است هر دو سيستم عامل خوب و كارامد هستند. اما پوسته iOS ساده‌تر و حرفه‌اي‌تر به نظر مي‌رسد و آندرويد پيچيده‌تر است و كاربر عام آن را نمي‌پسندد. در هر دو سيستم عامل انتخاب‌هايي عالي براياپليكيشن هاي موبايلفراوان داريد و از اين نظر جاي نگراني وجود ندارد.





:: برچسب‌ها: اپلیکیشن های موبایل , طراحی اپلیکیشن موبایل , ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: